חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חשוב לדעת על מלטה

באים למלטה לחופשה ונופש מישראל? מלטה מידע חשוב ושימושי למטייל הישראלי! כל מה שצריך לדעת על טיול במלטה כאן לפניכם!

לכו לאיבוד בסמטאות והרחובות היפייפיים של וולטה, לכו לראות את הכנסייה של מוסטה- בה נפלו 3 פצצות במלחמת העולם השניה ואחת אף חדרה את הכיפה פנימה בשעה שהיו שם מאות מתפללים ובדרך נס לא התפוצצה ואף אחד לא נפגע,תרדו שם גם למחסה התת קרקעי שם הסתתרו בזמן ההפצצות( מצד שמאל לכנסיה) טיילו על כרכרה וסוס בעיר העתיקה מדינה המקסימה, תהנו ממפרצים ונופים מדהימים ועתיקים מכל פינה באי,לכו למוזיאון האבירים בוולטה שם יש אוסף מטורף ומרגש של אבירים וכלי נשק אמיתיים מהמאה ה16, תבדקו את השיט בסלימה הניתן חינם מנציג העברות במלטה- אם הים גבוה זה לא שווה והופך את הבטן, לכו למסעדת אווניו המומלצת באמת שווה כל אגורה במיוחד אם אתם מאלה שאוהבים בשר, וגם אל תוותרו על מאפה ריקוטה פאי מאחת הפסטצריות הקטנות שפזורות במלטה. מארסשלוק כפר הדייגים המומלץ שווה גם בלי שוק הדגים לאכול גלידה ולהנות מהמפרץ השקט והקסום. אנחנו היינו במלון דולמן בסן פול אחלה מלון עם בריכות מחוממות ,ספא , מרפסות בחדרים , ארוחת בוקר מעולה וצוות מקסים! מלטה קטנה, מקסימה בדרכה.

1. תיאום ציפיות: חשוב לזכור שמלטה זה יעד של צ'יל – אין שם (לדעתי לפחות) איזו אטרקציה ספציפית שבלעדיה הטיול לא יהיה שלם. אפשר להסתובב, להיאבד בכיף ולחקור את האי בלי מטרה. אין שם איזו התמחות מטורפת באוכל או מבנים היסטוריים חשובים מאוד. אז חשוב לתאם ציפיות לפני ולהבין שלגיטימי לבלות יום שלם באיזה חוף או לגונה, לצאת עד מאוחר ולקום לארוחת בוקר בכיף וברגוע.

2. מלון: אנחנו בחרנו את מלון ארגנטו בסיינט ג'וליאן. זה מלון ארבעה כוכבים שנמצא ממש צמוד לרחוב הראשי (פאצ'וויל) ולהמון תחבורה ציבורית. המלון היה יפה, נוח ובעיקר ממוקם היטב. היו במלון גם בריכה קטנה וחדר כושר קטן, לא יצא לי להשתמש באף אחד מהם, אבל אולי זה רלוונטי למישהו. הצוות שם היה סופר ידידותי, תמיד עזר, נתן מפות, וקנינו דרכם גם כרטיסים מוזלים לכל מיני אטרקציות ונסיעות. מבחינת הצ'ק אין, הם דאגו לנו לשלושה חדרים אחד ליד השני וגם עשו מאמץ כביר להכניס אותנו לחדרים כבר בשעה 13:00, למרות שהם מחויבים רק ל-15:00. זה היה נהדר והיינו זקוקים לשנ"ץ הזה 

3. הגעה מהשדה למלון ולהפך: המלון ארגן לנו מונית שחיכתה לנו בשדה והביאה אותנו עד המלון ואח"כ בחזרה לשדה. זה היה מאוד נוח כי חיכו לנו ממש בתוך השדה כולל שלט עם השם שלנו. יצא לנו 6 יורו לאדם לכיוון. אני יודעת שאוטובוסים זה יותר זול, אבל העדפנו שלא להתפשר על הנוחות.

4. התניידות: בגלל שבחרנו מלון שממוקם ממש טוב בסיינט ג'וליאן, לא השתמשנו בתחבורה הציבורית בתוך העיר בכלל. כשרצינו להתנייד בין ערים, בחרנו באחת האופציות הבאות:
אוטובוסים: כרטיס עולה 2 יורו בדיוק וחשוב לשמור אותו כי הוא מאפשר מעבר חופשי בין אוטובוסים למשך שעתיים. הבעיה עם האוטובוסים היא שחלקם מגיעים מלאים ואז הנהג בכלל לא עוצר בתחנה. האוטובוסים רלוונטיים בעיקר לשעות המוקדמות של הבוקר או אחה"צ יותר. איזור 9-11 בבוקר זה ממש סיוט.
מוניות שירות: בתחנות האוטובוס תמצאו נהגים של מוניות שירות שעוברים בין האנשים ומציעים לקחת אתכם מהר יותר ליעד תמורת מחיר טיפה גבוה יותר מהאוטובוסים (כלומר, 3-5 יורו במקום 2 יורו, ממש לא נורא). לדעתנו זה היה שווה את זה בחלק מהמקרים, למשל כשהיינו צריכים לנסוע ללגונה הכחולה או גוזו. קו 222 מסיינט ג'וליאן עובר ב-45 תחנות(!) בדרך, לעומת מונית שלוקחת אותנו ישירות.
אם אתם בכל זאת הולכים על אוטובוס, צאו מהמלון לפני 9 בבוקר.

5. אינטרנט וניווט: מלטה מאוד ידידותית למשתמש. כולם שם מדברים אנגלית ברמה נהדרת פלוס ושמחים לעזור ולענות על שאלות, בנוסף יש וייפיי חינם בכל מלון, מסעדה ולפעמם אפילו באוטובוסים ובקניונים. חוץ מזה, אפשר להוריד לפני הטיסה מפה לא מקוונת של מלטה (דרך גוגל טריפס) ולנווט איתה. אם המיקום שלכם דולק, גוגל עדיין יכול להראות לכם את המיקום שלכם על המפה, גם בלי אינטרנט. אני אישית חושבת שלהוציא 20 יורו על סים זה מיותר, אבל כל אחד והנוחות שלו כמובן.

6. מגבות: ביעד שהוא כולו חופים, תמיד יש התלבטות אם להביא מגבת מהבית / לקחת את זו מהמלון ולהסתכן בקנס אם מאבדים וכו'. כשהגענו לבלו גרוטו, ראינו שמוכרים שם מגבות חמודות ממש ב-5 יורו למגבת. הן קלות ודקות ככה שהן נכנסות בקלות לכל תיק. השתמשנו בהן בכל יום בטיול ונשארה לנו מזכרת כיפית משם. ממליצה בחום במקום להסתבך עם מגבות מהבית או המלון.



7. שקעים: השקע שם הוא לא השקע האירופאי כמו בישראל, אני חושבת שהוא בריטי. יש כמה אפשרויות לעבוד עם השקעים האלו:
האפשרות האהובה עליי, כי היא חינמית, היא לדחוף חפץ קטן לנקודה האמצעית בשקע (אני אישית השתמשתי בפינצטה), ואז אפשר להשתמש בשקע כרגיל כשקע אירופאי, וברגע שמכניסים את התקע שלכם אפשר להוציא את מה שהכנסתם לנקודה האמצעית. זה ממש קל ולא מזיק לשקע או לתקע, רק זהירות לא להתחשמל…
אופציות נוספות הן או לבקש בקבלה במלון (רוב המלונות יכולים לתת מתאם תמורת פיקדון), ואם לא, אפשר לקנות מתאם בכל קיוסק בכלום כסף.

8. סיאסטה: ממש ממש חשוב לבדוק לפני כל מקום שאתם מגיעים אליו באילו שעות יש סיאסטה באותו המקום (שנ"ץ אירופאי). הרבה מהמסעדות והאטרקציות נסגרות וסתם יהיה חבל על הזמן שלכם.

9. הופ-און-הופ-אוף: גם באי מלטה וגם באי גוזו מציעים שימוש באוטובוס תיירים שעובר בנקודות מפתח ברחבי האי. קונים את הכרטיס פעם אחת והוא משמש אתכם ליום שלם. אנחנו קנינו את זה של גוזו דרך המלון ב-15 יורו לאדם. זה היה נחמד, אבל חשוב לשים לב לשעות שבהן האוטובוס עובר. האוטובוס האחרון בגוזו יוצא ב-15:30, ככה שאם אתם רוצים להנות ממנו כמו שצריך, עדיף להגיע לגוזו על הבוקר.

10. קרם הגנה / כובע / משקפי שמש: מלטה = להיות כל היום בשמש הקופחת. מאוד חם שם ואין הרבה מקומות מוצלים בשום מקום שהיינו בו. תיקחו איתכם קרם הגנה וכובע לכל מקום (הכי זקן שלי אבל נשבעת שביום שאחת הבנות איבדה את הכובע היא חזרה למלון עם קרקפת אדומה).

11. מים: למרות שחלק מהאנשים כתבו פה שהמים מהברז בטוחים לשתיה, אני פחות אוהבת לקחת את הסיכון. אנחנו קנינו שישיית מים ושמנו במקררים בחדרים שלנו. אפשר גם למלא את בקבוק המים בחדר האוכל של המלון בבוקר. מבחינת מים במסעדות, אין תרבות קנקנים כמו בארץ, אנחנו תמיד הזמנו בקבוק מים מינרליים גדול שעולה באיזור 3-4 יורו (כן, ממש מי יוקרה, קיוויתי שבמחיר הזה הם גם יעשו לי אנטי אייג'ינג אבל לא הלך).

12. שירות במסעדות וטיפים: אחרי 5 ימים אני יכולה להכליל ולהגיד שמדובר בקטע מלטזי – לוקח יחסית הרבה זמן מהרגע שהזמנתם עד הרגע שהאוכל מגיע. זה קרה כמעט בכל מסעדה שהיינו בה. המלצרים ממש מקסימים, אבל זה לא מזרז את זמן ההמתנה לצערנו  אז קחו את זה בחשבון ואל תגיעו למסעדות כשאתם סופר מורעבים. מלטזים כנראה ממש הבינו שהחיים הם צ'יל אחד גדול, והם לא בלחץ על שום דבר.
מבחינת טיפים, אנחנו הקפדנו להשאיר טיפ של 10% במסעדות ובארים, הבנו שככה נהוג.

13. צמחונים ונהנים: מלטה מאוד ידידותית לצמחונים ובהרבה מהמסעדות יש סימון של וי או עלה כדי להראות אילו מנות צמחוניות. כמעט בכל מסעדה שהייתי בה היה מבחר מספק של מנות צמחוניות שלא אכזבו בכלל 
באופן כללי, מלטה מושפעת מהמטבח האיטלקי ולכן יש בה הרבה מנות של פסטה או פיצה, ואפילו אכלתי שם המבורגר צמחוני מהמם.

14. כבישים: המלטזים נוהגים בצד שמאל של הכביש (הפוך מאיתנו, כמו הבריטים) ולכן לא הייתי ממליצה לשכור רכב… נראה לי קשה עם הקואורדינציה, אבל אולי זו רק אני חסרת כישרון 😝
דבר נוסף שזה אומר, זה לזכור לחכות לאוטובוס בצד השני מהאינסטינקט שלכם, וגם שכאשר אתם חוצים כביש, אתם צריכים להסתכל קודם ימינה! (עד היום האחרון לא זכרתי לעשות את זה).

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה במלטה מתחילה כאן

דילוג לתוכן